Blog

Skapa filmer för företaget

Film inom näringslivet har en lång historia. Beroende på vilken generation man kommer ifrån har man antagligen lite olika erfarenheter kring hur väl budskapet i företagsfilmer nått fram.

Vissa har minnen av stela 80-talsfilmer om hur man ska agera korrekt på kontoret, medan andra kanske minns filmerna som att de lite för mycket försökaer vara “inne” för att locka till sig nya, unga medarbetare. Många skulle antagligen vara starka sämsta film-kandidater om de fanns kvar idag. Det är svårt att skapa en företagsfilm som verkar naturlig, eftersom företagsfilmer ofta har en tydlig agenda. Men lösningen är inte så klurig som många kanske tror: försök att inte visualisera en Hollywood-blockbuster – var ärlig, håll det enkelt och ha en plan. Det är bra grundtips.

Varför företagsfilmer?

Anledningen till varför man vill skapa en företagsfilm kan vara många. Några bra anledningar är:

  • Förstärka sin employer branding för att hitta rätt medarbetare.
  • Fånga fler och rätt kunder för att öka försäljningen.
  • Sprida relevant och värdefull information för att synas.

Filmerna behöver så klart vara utformade på olika sätt, beroende på syfte och målgrupp. Men två gemensamma faktorer bör alltid vara professionalitet och humor. Riktar man sig mot kunder bör professionalitet dominera, och försöker man locka till sig nya, ambitiösa medarbetare är antagligen känslan av en kul och öppen arbetsplats viktigare. Men en kombination av båda är alltid a och o för en framgångsrik företagsfilm.

Employer branding

När man behöver nyanställa i företaget, kan en företagsfilm vara en bra idé. Här är det viktigt att man har ett planerat budskap innan. Hur detta sedan formuleras i en digital kontext kan projektledare med fokus på företagsfilmer hjälpa till med. Ett bra budskap kan vara: “Det finns möjlighet att göra karriär och det är kul att arbeta här”. Vad man ofta vill se är människor som uppför sig professionellt, men där personens gemytlighet och kreativitet lyser igenom. Det behöver inte vara en professionell skådespelare, bara någon som är omtyckt på kontoret. Alla vill ha en trevlig arbetsplats där ett bra jobb uppmuntras och belönas.

Fånga kunder och visa upp produkter

Den kanske vanligaste approachen till en företagsfilm är i form av reklam. Man vill helt enkelt visa upp sina produkter i en kontext som får den specificerade målgruppen att bli intresserad. Oavsett om man vill göra en enkel film direkt på kontoret eller skapa en animerad film, kan det underlätta att ta hjälp av en extern reklambyrå. Egen kreativitet är bra, men det finns många fallgropar trampa i, om man inte har någon erfarenhet av filmproduktion sedan tidigare.

appdev